Trobada entre el Consell Comarcal i l’Associació Catalunya de Llars d’Infants

La seu del Consell Comarcal ha acollit la trobada entre el conseller d’Educació, Just Fosalva, i l’Associació Catalana de Llars d’Infants, en la que s’ha reflexionat sobre l’actual situació que afecta les llars privades de Catalunya, i en concret les del Baix Llobregat.

Segons les dades facilitades per l'Associació, que aglutina a més de cent Llars d'Infants, un gran nombre d’infants s’han quedat sense plaça pública a les escoles bressol de molts municipis de la comarca.

El model educatiu de 0 a 3 anys que la Generalitat està implantant arreu de Catalunya, amb la recent gratuïtat de la I2 en les escoles bressol, ha agreujat la situació de les llars privades.

Des de l’Associació han traslladat que ens trobem en una situació crítica, destaquen que moltes famílies no han pogut escolaritzar els seus infants per no poder accedir a l’escola bressol pública, però les llars privades tenen un volum important de places buides.

El tancament progressiu de llars atès que no poden subsistir davant de la davallada de la natalitat, de la proliferació a partir de la COVID de centres amb només una llicència mediambiental, de llars de criances amb poca regulació, de la gratuïtat de la I2 i la marxa d'alumnes a la pública, el baix concert de places, així com, el retard del pagament per part de la Generalitat, han posat de manifest, la incoherència que hi hagi infants que no disposin de plaça pública i es quedin a casa, mentre que en les llars privades sobren places.

Per la seva banda, el conseller d'Educació ha posat l’accent en la necessitat d’incidir en el model de la universalitat de l'Educació de 0-3 anys, i en l'aprofitament dels recursos disponibles perquè no es quedin alumnes a casa, si volem una plaça en aquesta franja d'edat tan important a nivell de socialització i desenvolupament cognitiu.

Així mateix, ha posat en relleu la necessitat de garantir aquesta fase amb més places públiques i, si no pot ser, concertades. I la necessitat d’incidir en l'encaix d'aquesta oferta i demanda en favor de l'educació dels més petits i petites sumant esforços garantint professorat qualificat i equipaments sostenibles.

Des de les entitats han insistit en la importància de l'educació dels 0 als 3 anys manifestant que se sumen a la petició de la gratuïtat d’aquest tram educatiu per a totes les famílies a través de la xarxa de centres autoritzats existent. Han posat d’exemple l’existència d’altres fórmules, com les que es realitzen en alguns municipis de la comarca, que han optat per subvencionar part de les llars d'infants perquè puguin accedir els infants que han quedat sense plaça a la pública.

També posen èmfasi que per mantenir la qualitat del servei educatiu, aquest primer s'ha d'impartir als espais que estan especialment preparats, com són els centres autoritzats pel Departament d’Educació.