Rebuig unànime als projectes de línies elèctriques aèries de molt alta tensió
El Ple del Consell Comarcal, celebrat de forma presencial aquest dilluns 25 d'octubre, ha manifestat el rebuig unànime i total oposició a la construcció de les diferents noves línies aèries elèctriques de molt alta tensió projectades dins del nostre territori, entre elles les que poden afectar a la comarca del Baix Llobregat.
Per aquesta moció, presentada pels grups comarcals d'ERC i PSC, el Ple del Consell Comarcal expressa el seu suport a les comarques i municipis afectats per aquest projecte de MAT, especialment als municipis afectats de la comarca del Baix Llobregat, i aprova continuar participant de l'estratègia conjunta i coordinada d’oposició a la construcció de les línies aèries elèctriques projectades de 400KV MAT, impulsada des del món local i avalada per treballs tècnics que desaconsellen aquest model de desenvolupament energètic, una postura que s’ha fet palesa en les consideracions i al·legacions que s’han presentat fins a la data als projectes publicats. Així mateix, insta al govern espanyol a donar compliment a la moció aprovada al Senat el passat 22 de setembre, i reitera el compromís del Consell Comarcal Baix Llobregat amb la transició energètica i el compromís tal com estableixen els objectius de l’Agenda 2030 de l’ONU, i els compromisos per un territori neutre en emissions el 2050, entre d'altres.
Aprovació inicial del Reglament del Servei de Transport Adaptat de la comarca del Baix Llobregat
Amb l’abstenció del Partit Popular i el vot favorable de la resta de grups comarcals, el Ple ha aprovat inicialment el Reglament del Servei de Transport Adaptat de la comarca del Baix Llobregat.
Aquest Reglament estableix la regulació del funcionament del transport adaptat de la comarca i engloba els serveis de transport adaptat fix que es porten realitzant des de 1992, els serveis de transport a demanda que s'ofereixen des de 2006, i tots els serveis que es portaran a terme a partir del gener del 2022.
El Reglament entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2022, sempre que en aquesta data hagi transcorregut el tràmit d’informació pública i resti aprovat definitivament, data en què quedarà derogada la normativa actual del transport esporàdic aprovada en la Junta de Govern del 22 d’octubre de 2013.
El servei de transport adaptat és un servei adreçat a persones amb discapacitat o dependència, per possibilitar el seu accés a serveis socials especialitzats públics o concertats, per tal de garantir la seva integració, inclusió social i igualtat d'oportunitats.
El conseller d'Acció Social, José A. Monteagudo va valorar molt positivament l'aprovació inicial d'aquest reglament, en considerar que és una bona oportunitat per tenir en un únic reglament la regulació de dos serveis, el transport adaptat, i el transport a demanda.
Moció per a l'aprovació d'un posicionament comú amb els municipis que constitueixen l'espai agroforestal Muntanyes del Baix, en relació amb l'ús de biomassa forestal amb finalitats energètiques.
Amb els vots a favor de tots els grups polítics, el Ple del Consell Comarcal ha aprovat també la moció presentada pels grups comarcals PSC, ECG, JxCAT i ERC, per a l'aprovació d'un posicionament comú amb els municipis que constitueixen l'espai agroforestal Muntanyes del Baix, en relació amb l'ús de biomassa forestal amb finalitats energètiques. Per aquesta moció, el Ple aprova el Decàleg de punts forts de l’ús de biomassa forestal com a font d’energia, recull dels 10 motius que justifiquen l’adopció del posicionament comú en relació amb l’ús i foment de les calderes de biomassa de mitjana o gran capacitat, segons l’acordat a la Comissió de Seguiment de Muntanyes del Baix del passat 25 de maig de 2021:
1) És renovable: es tracta d’una font energètica renovable i a més, abundant.
2) És neutra respecte de les emissions de CO₂, ja que el balanç entre el què s’emet amb la seva crema i el transport a lloc d’ús és inferior al CO₂ que capta el bosc durant el seu creixement.
3) Contribueix a reduir el risc d’incendi, ja que l’extracció de fusta sota criteris tècnics possibilita la creació de zones més aclarides que poden esdevenir un punt estratègic d’actuació dels dispositius d’emergències en cas d’incendi, a causa de la menor càrrega de biomassa combustible i al trencament de la continuïtat vertical del rodal on s’hagi fet l’aprofitament.
4) Promou l’activitat econòmica de proximitat: ja que per la logística associada en el seu aprofitament que s’ha de situar en les proximitats de la zona d’extracció, les activitats associades i per tant, el seu valor afegit, romanen en les proximitats de la zona.
5) Redueix l’impacte ambiental derivat de l’ús de fonts energètiques basades en combustibles fòssils, ja que en substituir-los, suposa un estalvi d’aquests i de les emissions de CO₂ que generen.
6) Promou l’associacionisme de la propietat en un entorn majoritàriament privat: La gestió forestal sostenible amb valorització econòmica de la biomassa pot suposar un revulsiu per tal que els propietaris forestals vegin una oportunitat per poder gestionar finques que, per si soles, no serien econòmicament rendibles.
7) Genera biodiversitat, ja que un bosc gestionat de forma sostenible ofereix noves oportunitats per a altres espècies vegetals, crea nous nínxols per a ocupar, elimina la competència entre arbres i de retruc, crea nous ecosistemes que poden ser aprofitats per més varietat de vegetals i d’animals.
8) És recolzada per organismes internacionals i nacionals. Ja sigui per les Nacions Unides (Objectiu de desenvolupament sostenible 7.” Energia neta i assequible”) com en la vigent “Estratègia per promoure l’aprofitament energètic de la biomassa forestal i agrícola (2021-2027)” en la que es presenta la biomassa forestal com una alternativa viable i real, i es fixen fites de reducció de dependència de combustibles fòssils de cara el 2050, respectivament.
9) És tècnicament competitiva: en les condicions tècniques adients, assegura uns nivells d’emissions dins del marge correcte establert per la Directiva Europea 2008/50/CE relativa a la Qualitat de l’Aire ambient i a una atmosfera més neta a Europa. Cal tenir molt present que és molt millor, a nivell d’emissions, la crema controlada de biomassa forestal en calderes correctament dimensionades, equipades i mantingudes, que no pas la crema del bosc en incendis forestals descontrolats, i malauradament massa freqüents al nostre territori.
10) Té un preu de matèria de prima estable en el temps: el cost de la biomassa té oscil·lacions molt baixes tant durant l’any com durant el transcurs dels últims anys, de manera que té associada una estabilitat de preus difícil de trobar en altres fonts energètiques.
Així mateix, amb l'aprovació de la moció s'aprova també el posicionament comú d'incentivar en forma d’ajuts des d’administracions supramunicipals, l’ús de biomassa forestal de proximitat i obtinguda amb criteris de gestió forestal sostenible, com a font energètica en equipaments públics i empreses privades. Ajuts que serveixen per finançar instal·lacions de calderes d'equipaments i indústries, per fer gestió forestal sostenible en zones d'actuació prioritària, i per donar suport a la gestió forestal des de municipis i associacions de propietaris, amb ajuts a la planificació, recursos econòmics per actuacions i projectes, i suport tècnic per al seu funcionament. I de què el Nou Pla de Millora de la Qualitat de l'Aire de Catalunya, atesa la dimensió, tecnologia i control dels equips en instal·lacions industrials i d’equipaments, no impedeixi la instal·lació de calderes de biomassa forestal en activitats industrials i equipaments, sempre que compleixin totes les garanties en relació amb l’emissió de partícules i gasos contaminants.