553 dones víctimes de violència masclista. 44 homes condemnats, 15 d’absolts
L'Observatori Comarcal del Baix Llobregat publica l'informe trimestral de violència contra les dones amb l’anàlisi de les dades recollides pel Consejo General del Poder Judicial. Aquest informe recull dades de denúncies; mesures de protecció; assumptes penals i assumptes civils i ordres de protecció.
En el quart trimestre de 2025 els partits judicials del Baix Llobregat van registrar 590 denúncies, el 82% de les quals van ser rebudes per atestat policial amb denúncia de la mateixa víctima de violència masclista, el 16% per intervenció directa policial i l’1,3% presentades per denúncia de familiar.
De cada 100 dones víctimes de violència masclista, 7 decideixen no declarar en el procediment judicial. Aquesta proporció és inferior al registrat al conjunt de Catalunya i Espanya.
553 dones víctimes de violència masclista. 44 homes condemnats, 15 d’absolts.
Durant el trimestre es van registrar 77 assumptes civils d’ingrés directe, processos contenciosos, que representaven el 10,3% dels registrats en el conjunt de Catalunya. Els principals assumptes civils són divorcis no consensuats, modificació de mesures no consensuades i altres tipus de mesura
El nombre d’assumptes penals d’ingrés directe registrat va ser de 726, representant el 9% del total del conjunt de Catalunya. Es van registrar 92 delictes lleus (faltes) i 657 delictes als partits judicials del Baix Llobregat. Les lesions i maltractaments han estat els delictes més registrats (el 66% del total de delictes).
Es van iniciar 114 ordres de protecció, el 90% incoades a instància de la víctima de violència masclista. El 58% de les ordres de protecció van ser adoptades.
La majoria dels homes denunciats (51%) són de nacionalitat estrangera. Les dones espanyoles víctimes de violència masclista a les que se’ls va activar una ordre de protecció són les majoritàries (56%).
El 62% dels agressors als que s’ha aplicat una ordre de protecció havien finalitzat una relació afectiva amb la víctima: el 40% ex-relació afectiva i el 23% són ex-cònjuges.
El sobreseïment provisional és la forma de terminació de l’assumpte jutjat més freqüent (42%) seguit de l’elevació a òrgan competent (26%). El percentatge de sentències condemnatòries és menor a la comarca (8,5%) que al conjunt de Catalunya (13%).
En relació amb les dades d’evolució, augmenten les denúncies. Es registren 11 denúncies més respecte al darrer trimestre de 2024 però 47 menys respecte del tercer trimestre de 2025.
Disminueix la dispensa a declarar del total de dones víctimes de violència masclista. El 7,1% de les dones decideixen no declarar contra el seu agressor (en el tercer trimestre de 2025 aquest percentatge era del 8,7% i 11,4% en el quart trimestre de 2024).
Els assumptes civils d’ingrés directe disminueixen en els partits judicials de la comarca (-13%) i al conjunt de Catalunya (-90%) respecte el mateix trimestre de 2024. En relació al tercer trimestre augmenten al Baix Llobregat (+25%) i a Catalunya (+247%).
Els assumptes penals d’ingrés directe disminueixen a la comarca (-73%) i al conjunt de Catalunya (-146%) en referència a l’anterior trimestre. Respecte de l’any anterior també disminueixen al Baix Llobregat (-20% ) però creixen a Catalunya (+353%).
Disminueix el nombre de les ordres de protecció interposades (114) respecte al trimestre anterior (-14%) i respecte al mateix trimestre de l’any anterior (-12%).
Disminueix el pes de les ordres de protecció denegades (39%) respecte del trimestre anterior (-12,5 p.p.) i respecte del mateix trimestre de l’any anterior (-10,2 p.p.).
El percentatge de dones estrangeres (44%) a les que se’ls va activar una ordre de protecció a la comarca creix respecte de l’anterior trimestre (+0,3 pp) i respecte al mateix trimestre de l’any anterior (+5,6 pp).
El pes de les sentències representen un 8,5% sobre el total de formes de terminació dels assumptes judicials. Aquestes creixen respecte del tercer trimestre de 2025 (+0,4 pp) però disminueixen respecte del mateix trimestre de l’any anterior (-3,2 pp). El pes de les sentències condemnatòries respecte del total de les sentències creix.



