Acollida i inclusió al Baix Llobregat

El dimarts 6 de juny es va celebrar al Consell Comarcal la II JORNADA D'ACOLLIDA I INCLUSIÓ AL BAIX LLOBREGAT.

La Jornada va recollir la veu de diferents actors relacionats amb aquest àmbit per fer una reflexió sobre la crisi humanitària actual. Després de la presentació institucional per part del president del Consell Comarcal del Baix Llobregat, el sr. Josep Perpinyà i el conseller de Cooperació i Solidaritat, el sr. Jordi Garcia, hi va haver una primera intervenció a càrrec d'Anna Sangrà, tècnica de migracions i diversitat de l’Entitat Justícia i Pau que va fer una introducció sobre el tema, fent una contextualització dels  moviments migratoris actuals i de la situació actual de les persones refugiades, aportant dades destacables sobre el nombre de persones desplaçades, el seu origen, els motius de la seva migració, la situació legal en la que es troben, etc.

A continuació, Carles Macian, adjunt als secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania i membre del Comitè operatiu d'ajut a les persones refugiades a Catalunya, exposà les línies de treball del Programa Català de Refugi i quin és el context de les persones refugiades a Catalunya, així com la previsió de les properes accions en l'àmbit , com el programa de mentoria.

En la segona part de la jornada, un dels municipis de la nostra comarca i dues de les grans entitats socials del nostre país que actuen en la matèria, van compartir les seves experiències.

El tècnic del Programa de Nova Ciutadania de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, Jesús Gómez Pujol, va explicar l’experiència municipal en l'acollida i la inclusió de les persones immigrades que arriben, centrant-se en els circuits d'atenció i protocols d’actuacions establerts, els agents implicats, el programa d’habitatge, etc.

Acte seguit, les companyes de la taula, Estela Pareja  i Verònica Tomàs, de la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat i Creu Roja Barcelona respectivament, van plasmar les seves visions, centrant-se sobretot en la fase d'integració d'aquestes persones, com s'està treballant amb alguns municipis, les necessitats que hi ha i les principals dificultats amb les que s’estan trobant. Des de tots els sectors, es va fer una defensa de la importància d’una bona  coordinació entre entitats i ens municipals i supramunicipals per tal d’atendre correctament les necessitats i drets d’aquestes persones que es troben al nostre territori.

Posteriorment es va fer una anàlisi i denúncia de la crisi humanitària a Síria per part de la Samar Tahar, sociòloga catalano-siriana de Castellví de Rosanes. Des de la seva visió crítica, es va transmetre la gravetat de la situació actual a Síria i als camps de refugiats, posant de manifest la necessitat d’ajudar també a les persones que pateixen el conflicte bèl·lic diàriament a Síria i als camps, perquè no tenen possibilitat de desplaçar-se.

I per últim, es va presentar la taula de treball per l'acollida i la inclusió del Baix Llobregat. L'Alejandro Company, tercer tinent d'alcaldia i regidor d’immigració de l'Ajuntament de Castelldefels, explicà la iniciativa de crear un espai de treball d’àmbit comarcal de coordinació i d’intercanvi d’experiències entre els municipis del Baix Llobregat. La proposta va tenir una bona rebuda per part dels municipis i es va establir el compromís de convocar la primera trobada de treball en breu.

Al finalitzar l’acte, es va  poder gaudir de l’exposició fotogràfica “Mare Nostrum. Europa davant la crisi del refugi”, cedida per la Fundació Solidaritat UB, realitzada a l’Illa de Lesbos i al nucli d’Idomeni per dos fotoperiodistes, que mostra la vulneració dels drets humans universals.

Des del Consell Comarcal, agraïm especialment a totes les persones ponents per la seva bona predisposició a col·laborar en la Jornada i a tots els i les assistents per l' interès i la sensibilitat mostrada en aquest àmbit.