Jornada Transferència d'informació clínica i social entre serveis. Nou marc legal
El divendres 16 de juny més d’un centenar de professionals de la comarca tant de l’àmbit de Serveis Socials (Bàsics o Especialitzats), com de Serveis Sanitaris (Treballadors/es socials d’ambulatoris, d’Hospitals, de Centres de Salut Mental d’Adults (CSMA), de Centres d’Atenció i Seguiment de toxicomanies (CAS)), així com de la Fiscalia, han participat en la Jornada sobre transferència d’informació clínica i social organitzada pel Servei Especialitzat d’Atenció a les Persones (SEAP) del Consell Comarcal del Baix Llobregat.
El SEAP complint amb la funció de sensibilització social del bon tracte a les persones grans o en situació de fragilitat, ha cregut indispensable organitzar una jornada sobre la transferència d’informació clau entre els diferents serveis assistencials que atenen persones que són víctimes de no bon tracte o de maltractament, un problema que tot i la seva escassa visibilitat social va en augment i en alguns casos, presenta dimensions molt dramàtiques. En la intervenció professional en aquests casos és on rau la dificultat legal centrada, principalment, en la Llei de Protecció de Dades. Aquesta llei comporta un marge d’actuació tan estret que, en alguns casos, impedeix l’adequat traspàs d’informació.
Per aquest motiu la Jornada s’ha centrat a donar a conèixer tots aquells elements legals que permeten obrir escletxes que, d’una banda, protegeixen la víctima, i de l’altra, al mateix professional, ja que en la seva intervenció, no solament no transgredeix la llei, sinó que contribueix a protegir la víctima.
Un dels punts claus ha estat presentar els articles rellevants de la nova llei 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic (vigent des del 29/07/2022). Aquesta llei habilita la comunicació de dades entre els Serveis Socials i els Serveis Sanitaris del sistema públic, sense que sigui necessari el consentiment de les persones interessades, amb l’objecte de detectar i intervenir en situacions de risc social i garantir un procés d’atenció integral.
Hem cregut cabdal poder-la presentar amb l’objectiu d’instaurar un marc de treball participatiu i de confiança entre els diferents serveis i instàncies, per tal d’arribar a realitzar una intervenció comunitària que sigui efectiva.