La desena edició del Fòrum Comarcal de Mobilitat dóna una visió global de com moure'ns al futur

Un total de 13 ponents han participat en el desè Fòrum Comarcal de la Mobilitat del Baix Llobregat, organitzat pel Consell Comarcal, que enguany s’ha celebrat en cinc sessions virtuals que han tingut lloc del dilluns 23 al divendres 27 de novembre.

La presidenta del Consell Comarcal, Eva M. Martínez Morales, va donar la benvinguda a aquesta desena edició i va posar en relleu que el Baix Llobregat, pel seu pes econòmic i social de primer nivell i per la seva situació, té una importància cabdal en la mobilitat pel que fa a Catalunya, i per això des del Consell Comarcal es vol debatre per fer sentir la veu de la comarca en l'àmbit de la mobilitat del futur.

Les sessions han estat conduïdes per la consellera de Mobilitat, Laia Flotats i el conseller de Medi Ambient, Jordi Carbonell, que van agrair la participació de tots i totes les ponents i de totes les persones que van seguir les sessions en directe a  través del canal de YouTube del Consell Comarcal, i van participar activament dinamitzant les jornades amb les seves preguntes.

La primera sessió que tenia per títol Impacte de la covid-19 en la gestió i planificació de la mobilitat, va comptar amb les ponències del director de l’Àrea de Mobilitat de Lluís Alegre de l’Autoritat Metropolitana del Transport, i del cap del Servei de Planificació del Transport Públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A la jornada es van posar sobre la taula aspectes com que durant la pandèmia s’ha garantit el transport públic segur, el repte clau que suposa recuperar la confiança dels usuaris i usuàries que han associat el transport públic a risc, o oportunitats a aprofitar nascudes de la gestió de la Covid-19, com són la millora de la comunicació amb empreses per impulsar plans de mobilitat responsables o actuacions realitzades per afavorir el transport públic.

La ciutat dels 15 minuts i mobilitat de les cures va ser la segona sessió, que va comptar amb les intervencions de Carlos Moreno, director científic de la Universitat Sorbonne de París, i de Nel.la Saborit del Pla Estratègic Metropolità, i que van destacar la necessitat de dissenyar ciutats per a una ciutadania feliç. La implantació del concepte de la ciutat dels 15 minuts, va més enllà de l’urbanisme i està a l’agenda de les principals ciutats del grup de lideratge climàtic C40.

A la sessió també es va posar el focus en què cal planificar una mobilitat que tingui en compte la crisi de les cures, en i la necessitat de planificar la mobilitat des d’una visió feminitzada.

Ivan Torres, responsable la xarxa Koiki noroest i Oscar Rando, director de Gats, van ser els ponents de la tercera sessió que portava per títol Last Mile per persones i mercaderies combinant transport públic i mobilitat elèctrica. La sessió va girar entorn del naixement d’iniciatives que aposten per un servei last mile amb valors ambientals i socials, amb l’objectiu de crear una logística sostenible econòmica i ambientalment, adaptada al territori i que empoderi a les persones que hi treballen. Així mateix, també es va posar en relleu la necessitat de què les administracions públiques contribueixin fomentant opcions de logística  last mile sostenible  a través de la contractació pública i reforçant la col·laboració publicoprivada.

La rellevància de la mobilitat en l'àmbit de dades i l’impacte que té a escala ambiental i social, la necessitat de seguir impulsant els plans de desplaçaments d’empresa, o de tenir present l’equitat i la igualtat d’oportunitats aquests plans, són alguns dels aspectes que es van tractar a la quarta sessió, Plans de mobilitat per polígons i empreses per la millora de la mobilitat laboral, de la mà de Manel Ferri, tècnic de Mobilitat de la Diputació de Barcelona, i Laura Diéguez, tècnica de la secretaria de Polítiques Sectorials i Sostenibilitat de CCOO de Catalunya.

El fòrum va finalitzar amb una sessió d’experiències locals, en la que van participar el conseller delegat de Soler i Sauret, Joan Soler, el 5è tinent d’alcalde i regidor de Mobilitat de l’ajuntament de Sant Just Desvern, Josep M. Rañé, Neus T-Figueras de l’AMB, Jordi Urrea, regidor de Planejament de l’ajuntament de Vallirana, i Maite Giralt de l’ajuntament del Prat de Llobregat.

A la cinquena sessió es va destacar que els operadors de transport com Soler i Sauret han multiplicat esforços per garantir un transport segur. En el cas de Sant Just Desvern  s’està impulsant un Pla de Mobilitat Local que inclou millores de mobilitat laboral, i que destaca millores per facilitar trajectes a peu i en bici, la pacificació i la gestió d’aparcament, la millora de transport públic i la descarbonització.

Pel que fa al Servei de Bus a Demanda de Vallirana i Cervelló, cal destacar l’eficiència i el servei de qualitat que ofereix i que dona resposta a la necessitat de municipis amb nuclis aïllats.

Des del Prat de Llobregat han millorat la mobilitat laboral impulsant carrils bici i el transport a demanda, i posen en valor les Taules de Mobilitat com a eines per on debatre i decidir com donar la millor resposta.

Imatges addicionals: 

Cerca

 

 

@ccbaixllobregat

  Subscriu-te al canal RSS

Consell Comarcal del Baix Llobregat

Parc Torreblanca N-340 pk 1249

08980 Sant Feliu de Llobregat

 Tel.: 936852400   Fax:936851868

 Contacte