Dones Tech

La presència de les dones en vocacions i ocupacions relacionades amb la ciència i la tecnologia.

La participació d'un elevat percentatge de la societat en Ciència Tecnologia, que a partir anomenarem com a àmbits STEM (Science, Technology, Engineering and Maths), és crítica pel desenvolupament de l'economia, per la innovació i el progrés sostenible i, en general, per assegurar el futur i la qualitat de vida de la societat.

Des del punt de vista de l'individu, les possibilitats d'ocupació en STEM en societats desenvolupades augmenten més ràpidament que les possibilitats d'ocupació en altres camps1, i els salaris en camps STEM també són més elevats, les professions relacionades estan ben considerades, i permeten treballar per construir un futur millor.

Donada la importància de les professions STEM en termes de progrés global, i els avantatges des del punt de vista individual, caldria que gran part de la societat hi estigués preparada i tingués accés a feines relacionades amb aquests camps. S'hauria d'assolir igualtat d'oportunitats en aquest sentit per tots els individus, però la realitat ens mostra el contrari. Una proporció elevada d'ocupacions en STEM queda en mans d'homes, i el percentatge augmenta a mesura que creixen els graus de responsabilitat i els salaris.

On comença aquesta situació? És cert que les nenes s’interessen menys per aquests temàtiques que els nens? Amb què es troben les dones que s’hi interessen i que volen desenvolupar la seva carrera professional en alguna ocupació STEM? El present document aborda la problemàtica de les dones en relació amb els àmbits STEM des de diversos punts de vista. En primer lloc proporcionarem les dades que acrediten el baix percentatge de dones en feines STEM i justificarem per què aquest fet és un problema. Aportarem dades a nivell global, de la universitat europea i també de la UPC, la única universitat tecnològica catalana i per tant paradigmàtica en aquest sentit. En el segon bloc en buscarem les causes, intentant esbrinar la baixa tendència de les noies a implicar‐se en estudis de l’àmbit STEM. En un tercer bloc analitzarem la situació i els problemes amb els que es troben les dones que han decidit desenvolupar la seva carrera professional en àmbits STEM, bé com a acadèmiques bé en l’àrea de gestió universitària. Finalment, en el quart bloc,  plantejarem possibles solucions i aportarem algun exemple de bones pràctiques.

Descàrrega del document en pdf

Material elaborat per:

  • Lourdes Reig, Escola Superior d'Agricultura de Barcelona, (ESAB)
  • Pilar Gil, Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
  • Enrica Zola, Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC)
  • Michela Svaluto Moreolo, Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC)
  • Carme Gómez, Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya, CTTC

Agraïments:

  • Lidia Arroyo, Grup de recerca Gènere i TIC, Universitat Oberta de Catalunya, (UOC)
  • Milagros Sainz, Grup de recerca Gènere i TIC, Universitat Oberta de Catalunya, (UOC)

Més materials a la Comissió de Treball

Cerca

 

 

@ccbaixllobregat

  Subscriu-te al canal RSS

Consell Comarcal del Baix Llobregat

Parc Torreblanca N-340 pk 1249

08980 Sant Feliu de Llobregat

 Tel.: 936852400   Fax:936851868

 Contacte