1.5.1. Crear la taula comarcal per la Inclusió, un espai de participació per debatre i generar propostes d’acció en xarxa que afavoreixen la inclusió de les persones amb diversitat funcional.
1.5.2. Impulsar i reivindicar davant la Generalitat i d'acord amb els ajuntaments i la societat civil d'una oferta pública i de proximitat de recursos residencials per a persones amb diversitat funcional.
1.5.3. Reivindicar i coordinar esforços perquè hi hagi recursos residencials suficients i de proximitat impulsats per la Generalitat en cooperació amb els municipis. Suport a les demandes d’habitatge tutelat o espais residencials de proximitat que fa el col·lectiu de persones amb discapacitats.
1.5.4. Impulsar accions que facilitin la mobilitat i l’accés al transport de les persones amb discapacitat.
1.5.5. Impulsar accions que facilitin la mobilitat i l'accés al transport adaptat i assistit de les persones amb discapacitat. Desplegament del transport adaptat i assistit al que abans era la segona corona del transport i aquells municipis que no pertanyen a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
1.5.6. Crear polítiques de comunicació adreçades a les famílies i persones amb discapacitat sobre el conjunt de serveis, ajuts i prestacions existents a la comarca.
2.2.1. Consolidar la participació del Consell Comarcal del Baix Llobregat al programa de “Contractació en Pràctiques de joves beneficiaris i beneficiàries del Programa Garantia Juvenil de Catalunya”.
2.2.2. Consolidar les accions d'orientació laboral i formació professionalitzadora a joves en situació d'atur, com ara els projectes Singulars o el projecte Joves en Pràctiques.
2.2.3. Ampliar la formació professionalitzadora en diferents àmbits i la participació en itineraris d’orientació que contemplin persones tutores de referència, encarregades de realitzar l’acompanyament i el seguiment d’aquesta orientació laboral.
2.2.4. Crear un servei comarcal d’orientació, assessorament, acompanyament i suport ocupacional-formatiu de les persones joves, per facilitar la transició escola-treball. El servei es coordinarà amb els ajuntaments i els seus departaments de Joventut.
2.2.5. Cooperar amb els ajuntaments en el desenvolupament de plans d’ocupació juvenils i diversificats.
2.3.1. Impulsar instruments de suport i impuls als principals sectors productius i la creació d’empreses a la comarca d’acord amb l’Estratègia Territorial
2.3.2. Crear la Taula de promoció i millora de la localització. Espai de col·laboració i programació d’accions publicoprivades per impulsar el posicionament territorial i l’atracció d’activitats, amb presència dels principals promotors d’oferta, i en estreta relació amb iniciatives d’altres escales –metropolitana, regional-
2.3.3. Analitzar la composició i qualitat de l’oferta disponible de zones d´activitats econòmiques. Accions conjuntes de posicionament territorial de l’oferta de sòl i sostre. Presència en l’oferta catalana, estatal i internacional. Captació de localització.
2.3.4. Concertar amb altres administracions polítiques econòmiques que permetin una activitat econòmica més equilibrada en les diferents zones de la comarca.
2.3.5. Analitzar els territoris amb més presència d’ERTO a fi d’optimitzar i millorar les accions de suport dels ajuntaments.
2.3.6. Fomentar les polítiques públiques de suport a la transformació del sector de l’automoció a la comarca. Reforçar i accelerar, amb la participació de tots els agents afectats a través del Pacte per a la Indústria del Baix Llobregat, la reconversió del sector de l’automoció, impulsar un pla sectorial, així com la transició de l’automoció a la mobilitat sostenible.
2.3.7. Potenciar nous perfils professionals amb noves competències que puguin donar resposta a les noves necessitats que sorgiran professionalment i econòmicament dels sectors tractors de la comarca.
2.3.8. Impulsar Plans d’Actuació de la Indústria 4.0 amb línies d’assessorament i formació a les empreses com ara la redefinició del model de negoci, el desenvolupament de productes més sostenibles, l’automatització dels processos, la vinculació al territori, la formació digital i la millora de la traçabilitat dels processos amb sistemes de gestió.
2.3.9. Instar a les administracions competents a atraure indústria 4.0 al Baix Llobregat, equilibrant l’oferta de sòl per aquesta nova indústries, tot garantint bones xarxes de comunicació i logística que atenguin a les noves necessitats.
2.3.10. Analitzar a escala comarcal on i com es poden fomentar la creació de petits clústers industrials i com fomentar la reindustrialització l’atracció d’activitat econòmica basada en la innovació, el coneixement i l’augment de la productivitat, especialment en sectors com ara l’automoció, farmàcia o noves tecnologies.
2.3.11. Estudiar la viabilitat de crear, juntament amb altres administracions, un servei d’orientació per empreses que vulguin fer canvis cap a un model indústria 4.0 i les seves vies d’assessorament.
2.3.12. Impulsar un estudi sobre punts territorials amb problemes de connectivitat a la Xarxa i coordinar accions de reivindicació per solucionar-los.
2.3.13. Treballar per la compactació en el territori dels polígons industrials dels diferents ajuntaments per potenciar la concentració d’activitats de les empreses al territori, millorant la mobilitat i la connectivitat entre empreses generant nous clústers.
2.3.14. Captació de Fons Europeus de Recuperació per a impulsar projectes de cooperació entre els sectors públics i privats per tal de consolidar la competitivitat i l’activitat econòmica de sectors tractors de la comarca.
2.4.1. Cooperar amb els ajuntaments del Baix Llobregat per enfortir el comerç de proximitat i les associacions de comerciants, a través de:
2.4.2. Estudiar la viabilitat de crear un servei comarcal d’assessorament al comerç de proximitat, persones autònomes i petites empreses dels municipis de menys de 20.000 habitants per a desenvolupar:
2.4.3. Fer ús de les possibilitats de les tecnologies i els sistemes de GEO localització per identificar i donar a conèixer l’oferta comercial i gastronòmica comarcal.
2.4.4. Ajudar als sectors comercials i petites i mitjanes empreses a consolidar la seva oferta i a ser font important d’ocupació i ocupabilitat, a través de programes d’incentivació i internacionalització de la seva producció i/o oferta.
2.4.5. Col·laborar amb els ajuntaments en la formació sobre protocols sanitaris i visites informatives i d’educació sanitària als establiments comercials.
2.4.6. Promoure espais de col·laboració empresarial i de col·laboració publicoprivada amb l’objectiu de promoure relacions comercials de proximitat.
2.4.7. Impuls del consum responsable i promoció de nous estils de vida i relació basats en valors socials i mediambientals, amb acompanyament a iniciatives locals i a pràctiques relacionades amb el consum i la promoció del consum local a través dels canals de comunicació: ràdio, televisió municipal i xarxes socials.
2.5.1. Promoure i acompanyar iniciatives emprenedores comarcals; amb especial atenció als projectes liderats per a joves i/o dones.
2.5.2. Construir un projecte compartit comarcal, adaptat a les potencialitats del territori i als recursos disponibles, i que integri i interrelacioni les iniciatives o bones pràctiques que ja existeixen.
2.5.3. Donar suport als serveis locals d'acompanyament a les persones emprenedores dels municipis, que permetin oferir orientació i formació a aquelles persones que desitgin impulsar un projecte empresarial.
2.5.4. Cooperar amb els ajuntaments en la recerca de recursos d’altres institucions per a ampliar l’oferta d’ajuts públics per incentivar l’emprenedoria.
2.5.5. Impulsar la cultura emprenedora a l'alumnat dels centres educatius en xarxa amb els ajuntaments i través de recursos educatius i assessorament tècnic.
1.5.1. Crear la taula comarcal per la Inclusió, un espai de participació per debatre i generar propostes d’acció en xarxa que afavoreixen la inclusió de les persones amb diversitat funcional.
1.5.2. Impulsar i reivindicar davant la Generalitat i d'acord amb els ajuntaments i la societat civil d'una oferta pública i de proximitat de recursos residencials per a persones amb diversitat funcional.
1.5.3. Reivindicar i coordinar esforços perquè hi hagi recursos residencials suficients i de proximitat impulsats per la Generalitat en cooperació amb els municipis. Suport a les demandes d’habitatge tutelat o espais residencials de proximitat que fa el col·lectiu de persones amb discapacitats.
1.5.4. Impulsar accions que facilitin la mobilitat i l’accés al transport de les persones amb discapacitat.
1.5.5. Impulsar accions que facilitin la mobilitat i l'accés al transport adaptat i assistit de les persones amb discapacitat. Desplegament del transport adaptat i assistit al que abans era la segona corona del transport i aquells municipis que no pertanyen a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
1.5.6. Crear polítiques de comunicació adreçades a les famílies i persones amb discapacitat sobre el conjunt de serveis, ajuts i prestacions existents a la comarca.
2.7.1. Impulsar noves activitats, projectes i metodologies a partir de la col·laboració entre persones desocupades, empreses, entitats, cooperatives, emprenedors i emprenedores.
2.7.2. Participació en la iniciativa Cooperativa d’Activitats i Emprenedoria (CAE) Calidoscoop que impulsa el Consell Comarcal i els ajuntaments mitjançant Innobaix. Cooperativa d’innovació social pensada per a les persones emprenedores que vulguin formar part d’un projecte empresarial col·lectiu.
2.7.3. Impulsar projectes de suport a l'economia social i que permetin crear llocs de treball de qualitat mitjançant l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat, un espai de trobada, aprenentatge i reflexió col·lectiva, cooperació i transformació social per impulsar l’economia social del Baix Llobregat.
2.7.4. Impulsar una guia mancomunada economia circular de la comarca, com a eina per a detectar, conèixer i divulgar l’oferta d’iniciatives en aquest àmbit existent al Baix Llobregat.
2.7.5. Constituir una Xarxa d'entitats per a l'impuls de l'economia circular i des d'on s'executin actuacions i obri espais per avançar en el co-disseny de propostes sobre economia Verda i Circular.
2.7.6. Confeccionar un mapa de les entitats i empreses d’economia social i cooperativa al territori i identificar-ne les bones pràctiques, a través de l'Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat.
2.7.7. Cooperar amb els ajuntaments en programes de suport a les empreses dels sectors d’atenció a les persones, de regularització de l’economia submergida i de qualificació professional. Impulsar una xarxa d’empreses compromeses amb el seu entorn més proper i sensibles a la responsabilitat social.
2.8.1. Impulsar el Parc Agrari del Baix Llobregat com a polígon d’activitat econòmica viable i competitiu i de proximitat, facilitant millores en les seves xarxes hídriques i de desguàs, en coordinació amb tots els actors públics i privats implicats a través d’un pla estratègic.
2.8.2. Fer de la finca de Can Colomer, ubicada a Sant Climent de Llobregat i propietat del Consell Comarcal com a espai pioner de desenvolupament de sistemes de gestió agroforestal de bosc, utilitzant els terrenys de la finca per a la producció de pèl·lets, i també altres activitats com la silvicultura, a través de la col·laboració del Consell Comarcal, l'Àrea Metropolitana de Barcelona i un conjunt d'entitats vinculades al sector forestal.
2.8.3. Donar suport a l’activitat econòmica agrària i de proximitat a partir de l’impuls al Parc Agrari, el producte km0 i el model d’alimentació sostenible, així com contribuir a creació de nova generació de pagesia. Consolidar la connexió entre oferta de restauració i pagesia. Donar suport i promoure mercats de proximitat de productes del Baix Llobregat, a fi de fomentar la producció Km0 i fer suport a la pagesia de la comarca.
2.8.4. Desenvolupar campanyes per situar els principals productes agroalimentaris del Parc Agrari i els recursos turístics a l’abast de la població metropolitana, nacional i internacional.
2.9.1. Coordinació i planificació de l’estratègia turística sostenible del Baix Llobregat a través d'un nou Pla Estratègic de Turisme.
2.9.2. Liderar la captació de nous projectes i inversions turístiques que tingui en compte l'equilibri territorial del conjunt de la comarca i representar el sector turístic en altres organismes supracomarcals.
2.9.3. Promoure una estratègia per reactivar la demanda turística al territori i de manera coordinada amb els ajuntaments, potenciant l’atractivitat del territori com una destinació de qualitat i segura, l’increment de les pernoctacions, i la despesa de turistes i visitants al sector turístic, la restauració i el comerç.
2.9.4. Donar suport a un desenvolupament turístic innovador a través d’una infraestructura tecnològica que asseguri un desenvolupament sostenible i accessible per a tothom, que incrementi la qualitat de l’experiència del visitant, i faciliti la comercialització dels productes turístics de la comarca.
2.9.5. Realització d’accions de promoció turística de la comarca a través de les plataformes de comunicació del Consorci de Turisme (web, guia de l’oci, butlletins especials, xarxes socials, i edició de material de promoció online i offline) així com organització i participació en altres accions de promoció com worshops, fires professionals, famtrips, presstrips i blogtrips.
2.9.6. Desenvolupar campanyes de promoció turística, per impactar en diferents temporades (Setmana Santa, ponts, estiu, tardor i Nadal) i segment de mercats potencials. Campanyes que tingui en compte els valors naturals, patrimonials, culturals i paisatgístics del Baix Llobregat. Potenciar la participació en els circuits supramunicipals de turisme sostenible i establir sinergies entre els sectors turístics, el de la restauració, el del transport, per a elaborar una oferta turística potent i de proximitat, per a elaborar una oferta turística potent adreçada al client de proximitat, estatal i internacional.
2.9.7. Impulsar, des del Baix Llobregat, bones pràctiques de turisme inclusiu, accessible a totes les capacitats de les persones, accessible a tothom.
2.9.8. Promoure un Pla de coneixement del territori, que pugui impulsar el turisme a la comarca, per donar a conèixer els valors naturals i culturals de la comarca.
2.9.9. Implantar el Programa Punts d’Informació turística de la Diputació de Barcelona per a promoure els valors turístics de la comarca.
2.9.10. Impuls del Compromís per a la sostenibilitat turística Biosphere en el Consorci de Turisme del Baix Llobregat i fer d’aquest organisme ens gestor responsable de la implantació en la comarca d’aquest distintiu en empreses i organismes del territori.
2.9.11. Creació d'infraestructures turístiques que facilitin l’atracció de turisme amb nous projectes innovadors:
- Projecte “7 Miradors de Montserrat”.
- Implementació de la Xarxa de Senders turístics i de mobilitat del Baix Llobregat.
- Seguiment projecte Via Blava del Llobregat.
- Impuls projecte d’àrees d’estacionament d’autocaravanes.
2.9.12. Augmentar la competitivitat de les empreses i serveis del sector turístic de la comarca mitjançant accions transversals:
L’impacte de la Covid-19 en el teixit econòmic del Baix Llobregat, com de la resta del territori, ha estat i és evident. Per exemple, el desembre de 2020, el nombre de persones afectades per expedients de regulació d’ocupació era de 3445 persones. L'atur registrat a la comarca aquell mes va ser de 49.522 persones (12,1%). Respecte al mateix mes del 2019 hi ha hagut un augment de 10.605 persones aturades a la nostra comarca, una pujada del 27,3%. Una repercussió que també es manifesta en la reducció de la facturació de les empreses i una important afectació de sectors com el comerç al detall, l’hostaleria, la restauració, el turisme, entre d’altres.
Un impacte econòmic i laboral que també repercuteix en el nombre cotitzacions a la Seguretat Social al Baix Llobregat. Tot i que entre agost i octubre de 2020 hi ha hagut un creixement del +6,6% en el nombre d’afiliacions de persones cotitzants en el sistema de la Seguretat Social s’observa una caiguda de l’1% de l’afiliació a tots els règims entre el desembre de 2020 i el mes de febrer, just abans del context d’emergència.
Ara bé, l’estructura productiva de la comarca continua sent competitiva i tot i estar afectada pels efectes econòmics de la pandèmia en disminuir la seva productivitat i la seva ocupació, aquest descens és menor a l’observat en les comarques de l’entorn. De manera global, els sistemes territorials de la comarca amb una major afectació seran el Delta i l’Ordal Llobregat.
Per això, davant dels efectes i de l’elevat risc, es fa necessari reforçar la resiliència dels municipis i de la comarca completament durant el trànsit de l’emergència sanitària i la transició cap a la desescalada de mesures. Caldrà doncs, a mitjà termini, continuar treballant, de manera prioritària per redreçar les afectacions en les activitats econòmiques dels municipis de la comarca i preservar els llocs de treball amb condicions dignes i justes i que permetin reduir l'impacte de la crisi al Baix Llobregat.
Davant d’aquest context resulta important reforçar l’estratègia territorial perquè enforteixi la comarca i posicioni les seves institucions. El Consell Comarcal aposta aquest mandat per noves concertacions, de mirades amples i que maximitzi i posi encara més en valor el potencial del Baix Llobregat. Amb mesures proposades per a treballar amb els agents socials, econòmics i locals, tenint en compte l’experiència de concertació i coordinació del Consell Comarcal. Abordant mesures de caràcter estructural en la reconversió del comerç, la promoció de l’hostaleria i turisme, la promoció del Baix Llobregat per a captar inversions i nova activitat econòmica.
Les mesures proposades tenen com a objectiu la reactivació econòmica i social i el canvi estructural basats en el coneixement, la innovació i la sostenibilitat alineant-se amb els plans de reconstrucció impulsats en l’àmbit institucional local, comarcal, metropolità, autonòmic, estatal i europeu. Des del Consell Comarcal s’aspira així a esdevenir agents actius, especialment en els eixos de consolidar el creixement i la creació d’ocupació de qualitat i indústria, pimes, professionals autònoms. Reforçant models i projectes econòmics basats en la proximitat, la cooperació i l’economia circular. Apostant per una recuperació econòmica que posi al centre les persones i les empreses del territori, facilitant un canvi de model econòmic i productiu envers unes ciutats i pobles sostenibles des de la base de la cooperació institucional i en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
Mesures que s’emmarquen i desenvolupant les línies estratègiques del Pacte del Baix Llobregat per un nou impuls econòmic i social, consensuat entre els agents socials i econòmics i tots els grups polítics comarcals i aprovat de forma unànime pel Consell d'Alcaldes i Alcaldesses del Baix Llobregat, mostrant una vegada més la capacitat de la comarca per treballar de forma concertada i coordinada entre totes les administracions.
Resulta cabdal, doncs, continuar promovent el rol com a espai d’entesa i de coordinació estratègica del Consell Econòmic i Social del Baix Llobregat (CES), del que formen part els 30 ajuntaments de la comarca, els sindicats de CCOO i UGT, les associacions empresarials de Pimec i Aeball, i el Consell Comarcal i que ha estat des de la seva constitució l'any 1990, la màxima expressió de la voluntat de consens i concertació entre les administracions locals i els agents econòmics socials de la comarca per a la promoció social i econòmica del Baix Llobregat.
@ccbaixllobregat
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Parc Torreblanca N-340 pk 1249
08980 Sant Feliu de Llobregat
Tel.: 936852400 Fax:936851868