3.1.1. Instar a les administracions competents i donar suport a què tots els municipis del Baix Llobregat puguin integrar-se en la zona Tarifària 1 del transport metropolità.
3.1.2. Impulsar durant el mandat actual una nova edició del Fòrum Comarcal de la Mobilitat com espai de trobada i de bones pràctiques al territori.
3.1.3. Malgrat les limitades competències en mobilitat, des del Consell Comarcal instarem a les administracions competents a:
3.1.4. Reforçar el caràcter vertebrador del riu de Llobregat com a eix de connexió territorial, instant a les administracions competents a impulsar inversions que ho permetin.
3.1.5. Instar a les administracions competents a continuar fent esforços a fi d’incrementar la freqüència de pas dels transports públics, especialment en aquelles zones o dates amb més demanda. Treballar per desenvolupar, juntament amb els ajuntaments i l’AMB, una potent xarxa de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics i definició d’un pla comarcal estratègic de punts de recàrrega.
3.1.6. Desenvolupar un pla de millora del transport públic col·lectiu a fi que es puguin dimensionar les necessitats de mobilitat a la comarca.
3.1.7. Millor mobilitat laboral: foment de la redacció de Plans de Desplaçament d’Empresa. Potenciar polítiques de millora de la seguretat en els desplaçaments per a anar i tornar de la feina, a l’àmbit municipal i a les empreses; proposar un pla de millora de la mobilitat dels polígons industrials del Baix Llobregat.
3.1.8. Impulsar la creació de bicivies, reivindicar una potent xarxa de carrils bici i suport al reforçament del Bicibox, a fi d’afavorir la mobilitat sostenible i saludable entre municipis del Baix Llobregat.
3.1.9. Donar suport a l'ús del transport adaptat per aquelles persones amb dificultats de mobilitat o necessitat d’acompanyament. Donar suport al reforç i uniformitat de la senyalització viària, patrimonial i de vies verdes del Baix Llobregat. Desplegament a tota la comarca del transport adaptat i assistit tant en rutes fixes com en serveis a demanda.
3.1.10. Impulsar una estratègia comarcal, d’acord amb altres institucions, de foment d’una mobilitat sostenible dels polígons i zones industrials del Baix Llobregat i adaptada al context post COVID-19.
3.2.1. Treball conjunt amb els ajuntaments per fomentar mesures a favor de la planificació, coordinació i execució d’actuacions per a l’estalvi i eficiència energètica a les administracions amb suport tècnic i econòmic.
3.2.2. Implementació a la comarca d’energies renovables a les administracions (biomassa, solar, eòlica, d’altres) en qualsevol àmbit d’actuació. Redacció d’avantprojectes d’obres d’implantació d’energies renovables i promoció de la contractació, consum i/o generació d’energia verda.
3.2.3. Fomentar l'ús d'energies netes en els edificis comarcals, municipals, de les empreses i els particulars. Cercar mesures que acostin la ciutadania a la producció d’energia per a consum propi o comunitari, evitant, a la llarga, de dependre d’operadors aliens.
En aquest sentit i quan sigui possible, es promourà l'ús de biomassa forestal de proximitat com a font d'energia. Cercar mesures que acostin la ciutadania a la producció d’energia per a consum propi o comunitari, evitant, a la llarga, de dependre d’operadors.
3.2.4. Cooperar i impulsar amb les institucions que intervenen al Baix Llobregat en la promoció transició energètica justa i distribuïda de forma equitativa per tot el territori.
3.2.5. Instar a la Generalitat de Catalunya i participar en la redacció d'un Pla de Transició Ecològica i Adaptació al Canvi Climàtic Comarcal.
3.2.6. Treball en xarxa amb ajuntaments, Generalitat i Diputació de Barcelona per a la promoció de l’estalvi energètic i la reducció d’emissions de CO₂.
3.2.7. Convenis de col·laboració amb administracions locals i supralocals, universitats i d’altres per la promoció de l’estalvi i eficiència energètica, d’utilització d’energies renovables, en tots els seus vessants. Participació en xarxes d’agents i professionals relacionades amb el medi ambient i la sostenibilitat: Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la sostenibilitat, Xarxa natura 2000, etc.
3.2.8 Explorar i inventariar les dades relacionades al canvi climàtic a la nostra comarca dins el marc de l’Observatori Comarcal.
3.3.1 Gestió, millora i reducció de les emissions de CO₂ a les instal·lacions del Consell Comarcal, buscant un ús responsable i la reducció del consum de combustibles fòssils, i fomentant la seva progressiva substitució per fonts d’energies renovables.
3.3.2. Impulsar amb administracions locals i supralocals, universitats i d’altres agents, la promoció de la reducció d’emissions de CO₂ en tots els seus vessants i la millora de la qualitat de l’aire.
3.3.3. Renovació de la flota de vehicles del Consell Comarcal del Baix Llobregat per a consum elèctric i basat en energies renovables.
3.3.4. Promoció de la reducció de CO₂ i de partícules contaminants en general com a eina per combatre el canvi climàtic al Baix Llobregat.
3.3.5. Proposar a les administracions competents programes d’ajut als municipis per a desenvolupar Plans Locals de qualitat de l'Aire per aquells municipis que tenen en el seu terme municipal o molt a prop grans emissors de contaminació.
3.4.1. Promoure i donar a conèixer actuacions de gestió forestal innovadores de la comarca.
3.4.2. Donar suport al Consorci del Parc Agrari del Baix Llobregat per contribuir a la gestió de l'espai agrari del Delta i la Vall Baixa del Llobregat, prioritzant el suport a l'activitat agrària professional i a les mesures de gestió que impulsin aquest polígon d'activitat econòmica tan singular i representatiu de la comarca.
3.4.3. Millora i gestió de les zones boscoses i agrícola de les Muntanyes del Baix a través del conveni Marc de col·laboració per a la protecció, millora i desenvolupament integral del territori agroforestal de les Muntanyes del Baix.
3.4.4. Contribuir a la preservació dels valors naturals del Parc del Garraf, mitjançant la participació del Consell Comarcal als seus òrgans de direcció.
3.4.5 Protegir els valors naturals, paisatgístics i ambientals del Parc Agrari del Baix Llobregat i impulsar la millora de les seves infraestructures, també com a un espai productiu basat en una activitat agrícola en harmonia amb l'entorn natural.
3.4.6. Col·laborar en la divulgació i conservació dels Espais Naturals del Delta del Llobregat mitjançant la participació del Consell Comarcal en el Consell de Cooperació del seu Consorci.
3.4.7. Contribuir a fer del riu Llobregat un espai natural viu i vertebrador del territori, posant l'accent en accions de regeneració de l'espai fluvial i les millores de la seva ribera i els seus accessos, des de la participació del Consell Comarcal al seu Consorci per a la Recuperació i Conservació. Potenciar el seu patrimoni i els seus valors i espais de lleure, salut, aprenentatge i esport.
3.4.8. Proposar a les administracions competents un sistema d'avis i alarma de crescuda del nivell del riu Llobregat, integrada amb els sistemes d'emergència de cada municipi (sales operatives).
3.4.9. Promoure juntament amb els ajuntaments municipis els espais verds del territori, que s’ha demostrat ser un veritable escut davant pandèmia de la Covid-19.
3.4.10. Creació de refugis de biodiversitat en els grans parcs urbans i periurbans i divulgar l’oferta de camins i senders dels espais naturals de la comarca per a la seva promoció com a recurs educatiu i divulgatiu.
3.4.11. Crear un espai per la presentació de les iniciatives municipals relacionades amb l’Agenda – 30 i projectes relacionats amb la mobilitat i el medi ambient
3.4.12 Millorar les infraestructures hídriques i conciliar l'activitat agrària amb l'activitat esportiva o lúdica amb prioritat pels agricultors.
3.5.1. En cooperació amb els ajuntaments de la comarca, promoció d’accions educatives per a sensibilitzar i canviar hàbits sobre el reciclatge.
3.5.2. Proposar una política comuna de gestió de residus i treballar conjuntament en la recerca dels millors sistemes de recollida del servei de recollida selectiva.
3.5.3. Participació en iniciatives i campanyes d'altres administracions i institucions tendents a minimitzar l’impacte ambiental dels residus.
3.5.4. Estudiar la viabilitat de què el Consell Comarcal del Baix Llobregat gestioni la xarxa d’abastament en alta dels vuit municipis de la comarca que no pertanyen a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
3.6.1.. Reivindicar i instar a les administracions competents a la finalització de les grans infraestructures pendents:
3.6.2. Instar a fer realitat el “Metro del Delta” per connectar Barcelona, amb Cornellà, Sant Boi, Viladecans i Gavà
3.6.3. Vetllar per la millora de les xarxes de Fibra òptica, locals i supramunicipal
3.6.4. Reivindicar les inversions necessàries a les empreses subministradores per evitar els talls de subministraments elèctrics a tots els municipis del Baix Llobregat
3.7.1. Demanar una auditoria del subministrament elèctric a la Comarca, avaluant l’estat actual, les propostes de creixement que emanen del planejament territorial aprovat, les previsions d’inversió i l'actuació de les companyies.
3.7.2. Crear un comitè comarcal sobre transició energètica, espai de trobada entre ajuntaments i institucions i altres actors implicats a fi de coordinar accions al territori.
3.7.3. Fomentar l'aïllament tèrmic d'edificis. Impulsar la generació d'aigua calenta sanitària i la climatització dels edificis amb energies renovables.
3.7.4. Desenvolupar un mapa comarcal de punts de recàrregues pe a vehicles elèctrics.
3.7.5. Donar suport al Parc Agrari fomentant els Mercats de Proximitat; Així com en la reclamació de la xarxa hídrica, la xarxa de drenatge i el Pla Estratègic.
3.7.6. Promoure campanyes per estimular la revisió dels processos de les activitats industrials i de serveis; Fomentar l’aprofitament de teulades i pàrquings per generar electricitat renovable.
La crisi de la COVID-19 també ha posat de manifest la necessitat de canvis en diferents àmbits respecte al model de funcionament territorial i de mobilitat que tenim. Canvis que ja s’apuntaven abans, però que la crisi ha posat en evidència que cal accelerar-los.
El Consell Comarcal del Baix Llobregat no es pot inhibir de la lluita contra el canvi climàtic, la sostenibilitat, l’ecologia urbana, i les infraestructures respectuoses. El repte global que suposa la lluita contra el canvi climàtic ha estat incorporat amb força a les polítiques de tots els municipis de la comarca, amb polítiques transformadores orientades a la millora de la recollida selectiva, la transició energètica, la gestió sota criteris d’interès públic del cicle integral de l’aigua, la millora de la mobilitat sostenible i segura i la preservació de l’important patrimoni natural del Baix Llobregat.
Però no tots els municipis disposen de les mateixes capacitats i recursos per fer front a aquest repte, per això el Consell Comarcal ha d’esdevenir l’eina estratègica per assegurar la consecució dels objectius, donat suport a fi que cap municipi es quedi enrere. Però alhora, aquesta institució ha de ser inspiradora i estimuladora de polítiques mediambientals, catalitzadora de la capacitat de resiliència de la nostra comarca posant-la a funcionar en clau verda.
L’ús d’un espai públic, sostenible i saludable, la qualitat de l’aire i la gestió dels espais verds resulten ara més que mai estratègics per al disseny urbanístic. Els municipis i ciutats que posen l’accent en l’ecologia tindran beneficis evidents en les persones i l’entorn, com ara la mitigació de la calor i el soroll, la compensació de les emissions de carboni, entre d’altres. Aquests efectes aporten múltiples beneficis per a la salut, tals com una esperança més gran de vida, millor salut mental i millorar benestar col·lectiu.
També resulta necessari involucrar la ciutadania en el desenvolupament de planificació urbana i del transport, des del debat i la cocreació de propostes i idees Es requereix, així mateix, avançar en una mirada més plural des dels diferents territoris de la comarca. El lideratge comarcal i la inversió adequada de les diferents administracions són essencials per fomentar aquestes col·laboracions.
La visió estratègica comarcal per als pròxims anys es basa en una xarxa de municipis que fomentin hàbits de distàncies curtes i mobilitat saludable, amb un parc edificat més eficient i sostenible. Amb barris pacificats i més confortables, amb més espais verds que contribueixin a la bona salut i el benestar de les persones i de la biodiversitat.
Per això, per abordar els desafiaments que es presenten a la comarca, s’han de tenir en compte nombrosos factors: salut, habitabilitat, sostenibilitat canvi climàtic, equitat, etc.
Les condicions ambientals i l’estil de vida no es distribueixen de manera uniforme a tots els barris i tots els municipis de la comarca. És per això que qualsevol de les mesures proposades s’ha de contemplar dins del marc de l’equitat entre totes les persones i dels territoris del Baix Llobregat.
@ccbaixllobregat
Consell Comarcal del Baix Llobregat
Parc Torreblanca N-340 pk 1249
08980 Sant Feliu de Llobregat
Tel.: 936852400 Fax:936851868